onderwijstijd/ Lestijden

In onderstaand schema kun je onze lestijden vinden.

naam  lesuur Naam voluit lesuur Starttijd Eindtijd Lesduur in minuten Pauze na les in minuten
1 1e lesuur 08:20 09:10 50
2 2e lesuur 09:10 10:00 50
3 3e lesuur 10:00 10:50 50 20
4 4e lesuur 11:10 12:00 50
5 5e lesuur 12:00 12:50 50 30
6 6e lesuur 13:20 14:10 50
7 7e lesuur 14:10 15:00 50 10
8 8e lesuur 15:10 16:00 50
9 9e lesuur 16:00 16:50 50

 

40-minuten rooster
naam  lesuur Naam voluit lesuur Starttijd Eindtijd Lesduur in minuten Pauze na les in minuten
1 1e lesuur 08:20 09:00 40
2 2e lesuur 09:00 09:40 40
3 3e lesuur 09:40 10:20 40 20
4 4e lesuur 10:40 11:20 40
5 5e lesuur 11:20 12:00 40
6 6e lesuur 12:00 12:40 40 30
7 7e lesuur 13:10 13:50 40
8 8e lesuur 13:50 14:30 40
9 9e lesuur 14:30 15:10 40

Het schooljaar kent drie periodes. Het lesrooster wordt in principe tijdens een periode niet gewijzigd. Wel zijn er dagelijkse roosterwijzigingen die je op je telefoon of op onze website kunt vinden. Mocht er aan het begin van een lesdag een uur uitvallen door afwezigheid van een docent, dan krijg je een berichtje via je telefoon.

Sinds 1 augustus 2015 is een wettelijke urennorm van kracht: Wet modernisering onderwijstijd. Scholen kunnen zelf kiezen hoe zij hun onderwijsprogramma inrichten, zolang het vastgestelde gemiddeld aantal uur per opleiding wordt gehaald. Het gemiddeld aantal klokuren per leerjaar is 3700/4700/5700 voor respectievelijk vmbo, havo en vwo en 1000 klokuren voor praktijkonderwijs. De onderwijstijd wordt gemeten over de gehele schoolloopbaan in plaats van per leerjaar. Daardoor is er meer flexibiliteit om het onderwijs te organiseren met ruimte voor differentiatie en maatwerk voor leerlingen. Scholen vullen, in overleg met de medezeggenschapsraad, de onderwijstijd in.  

 Urennorm 

Door de wijziging kunnen scholen en leraren de lesroosters flexibeler indelen en kunnen ze beter inspelen op de behoeftes van individuele leerlingen. Uiteindelijk moeten alle leerlingen de lesuren wel gevolgd hebben. 

Elke school moet per jaar minimaal 189 dagen onderwijs geven. Door de vakantiespreiding hebben bepaalde regio’s vijf dagen minder beschikbaar dan 189. Dit is toegestaan.  

De medezeggenschapsraad op school moet vooraf instemmen met de planning van de dagen waarop er geen onderwijs is. 

De volgende zaken moeten worden opgenomen: 

  • Hoe benut de school de onderwijstijd? Hierbij dient te worden opgenomen het totaal aantal uren en het soort activiteiten dat als onderwijstijd wordt geprogrammeerd, de vakanties en andere dagen waarop geen onderwijs wordt verzorgd. 
  • Welke maatregelen neemt de school tegen lesuitval en verzuim?  
  • Hoe zijn de eerste twee leerjaren ingericht? Zijn er vakoverstijgende programmaonderdelen? En hoe wordt het personeel daarbij ingezet?  

 Een onderwijsactiviteit is onderwijstijd indien:  

  • bewust gepland en verzorgd onder verantwoordelijkheid van de school;  
  • uitgevoerd onder de pedagogisch-didactische verantwoordelijkheid van een leraar of een  
  • ander die hier op grond van de wet mee belast mag worden;  
  • de medezeggenschap er vooraf mee heeft ingestemd. 

Onderwijstijd is het aantal uren dat leerlingen onderwijs krijgen. Het gaat hierbij niet alleen om de lessen die op het rooster staan. Ook projectweken, sportdagen, mentorlessen en maatschappelijke stages tellen mee.

 Toelichting 

Bij de verplichting tot het opnemen van de invulling van de verplichte onderwijstijd is aangegeven dat het daarbij zowel om de kwantitatieve als de kwalitatieve invulling van het onderwijsprogramma moet gaan, waarbij:  

  • kwantitatief betekent dat inzicht moet worden gegeven in de totale beschikbare onderwijstijd en in de maatregelen die het bevoegd gezag neemt om te komen tot een zo volledig mogelijke benutting van de onderwijstijd (daarom is geëxpliciteerd dat het bevoegd gezag ook moet aangeven hoe zal worden omgegaan met lesuitval en wat men doet om daar een goed alternatief voor te bieden); 
  • kwalitatief betekent dat duidelijk moet worden dat het onderwijs kwalitatief aan de maat is.